Milyen engedélyekre lesz szükségem az új gépkocsibehajtó kialakításához?

Az épülettel egyidejűleg rendszerint megtervezésre kerül annak szűkebb-tágabb környezete is, azonban a telekhatáron kívül elhelyezkedő új gépkocsibehajtó kialakítása, vagy meglévőnek az átalakítása engedélyhez kötött.
Cikkünkben a kapubejáróval kapcsolatos tennivalókat tekintjük át.

 

Településtől függően eltérő lehet a gépkocsibehajtó ügyintézési folyamata, azonban általában kétféle kérvény benyújtása szükséges.

Új kapubejárók építéséhez vagy meglévők átépítéséhez a közút kezelőjének útkezelői nyilatkozatát szükséges beszerezni, amely kérelem útján lehetséges.

A kérelem formanyomtatványa a legtöbbször az önkormányzat honlapjáról letölthető. A kitöltés során meg kell adni

  • az igénybevételt kérő személy vagy szervezet nevét, címét és elérhetőségi adatait,
  • az érintett ingatlan címét és helyrajzi számát,
  • az igénybevétel célját, azaz hogy új kapubejáró kialakításáról, vagy meglévő felújításáról, átalakításáról van-e szó,
  • az érintett ingatlan előtti csapadékvíz-elvezetés megoldását,
  • a kapubejáró méreteit és burkolatának anyagát,
  • a kivitelezés tervezett kezdési és befejezési időpontját,
  • a kérelmező aláírását.

A kérelemhez mellékelni kell a kapubejáró, útcsatlakozás kialakításáról, felújításáról vagy átépítéséről készült műszaki tervdokumentációt, amely tartalmazza

  • a helyszínrajzot,
  • a hossz- és mintakeresztszelvényt (hossz- és keresztmetszet),
  • a rétegrendi felépítést, valamint
  • a kapubejáró műszaki leírását.

Fontos, hogy az új gépkocsibehajtó létesítését, illetve a kérelem benyújtását megelőzően az érintett közterület vonatkozásában tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat beszerzése is szükséges a település önkormányzatától.

Amennyiben a tervezett kialakítás országos közutat is érint, úgy a kérelem benyújtását megelőzően az illetékes közútkezelő (Magyar Közút Nonprofit Zrt.) hozzájáruló nyilatkozatának beszerzésére is szükség lesz. Ebben az esetben közműtervezőt is be kell vonni az eljárásba.

A kérelem elektronikus úton a https://epapir.gov.hu linken keresztül, illetve az adott önkormányzattól függően e-mail-ben nyújtható be.

A kiadott közútkezelői nyilatkozatot a munkavégzés ideje alatt a helyszínen kell tartani.