Az elkészült épület használatához engedélyt kell kérnünk az illetékes építésügyi hatóságtól. Az engedély birtokában bizonyítható ugyanis épületünk rendeltetésének megfelelősége és biztonságos használatra alkalmassága, ennek alapján kerül bevezetésre az állami ingatlannyilvántartási adatbázisba, és ezzel fogunk tudni házszámot kérelmezni, ha még nem áll rendelkezésünkre.
Aktuális írásunkban a használatbavétellel kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe részletesebben.
Kinek és mikor szükséges benyújtania a használatbavételi engedély iránti kérelmet?
A használatbavételi engedélyt az építtető vagy meghatalmazottja kérheti meg az illetékes építésügyi hatóságtól a kivitelezési munkálatok lezárulását követően.
Használatbavételi engedélyt konkrétan abban az esetben szükséges kérni, ha:
Minden egyéb esetben használatbavételi tudomásulvételi eljárást kell lefolytatni az elkészült épület használatbavételéhez, ami azt is jelenti, hogy egyszerű bejelentéssel megépült lakóépületek esetében elegendő csupán hatósági bizonyítványt kérni az építkezés befejezését követően.
Ahogy fentebb említettük, a használatbavételi engedély iránti kérelmet az építtető vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be az építésügyi hatósághoz az építmény rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmassá válásakor, az építési engedély hatályossági idején belül, még az épület használatbavétele előtt.
A kérelmet a legegyszerűbb elektronikusan benyújtani az építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató elektronikus dokumentációs rendszeren keresztül (ÉTDR).
Milyen adatokat szükséges megadni a használatbavételi engedély iránti kérelemben?
Milyen dokumentumokat szükséges mellékelni az engedélykérelemhez?
A használatbavételi engedély iránti kérelemhez mellékelni kell:
A fentiekben felsorolt valamennyi dokumentumot elektronikus úton, pdf/A-formátumban szükséges mellékelni a használatbavételi engedély kérelméhez.
Mennyibe kerül az eljárás illetéke?
Az eljárás önmagában nem illetékköteles. Amennyiben viszont az engedélyezési eljárásban szakkérdés vizsgálata szükséges, arra külön jogszabályban meghatározott igazgatási szolgáltatási díj vonatkozhat.
Mit vizsgál a hatóság a használatbavételi eljárás során?
A kérelem benyújtását követően az illetékes építésügyi hatóság áttekinti a kérelmet és mellékleteit, továbbá előzetes értesítés után szemlét is tart a helyszínen.
Ennek keretében vizsgálja, hogy:
A szükséges kivitelezői és felelős műszaki vezetői nyilatkozatok hiányában az építésügyi hatóság megtagadja a használatbavételt.
Milyen hosszú az ügyintézési határidő?
A használatbavételi engedélyezési eljárás ügyintézési ideje általános esetben 25 nap. Amennyiben az eljárás során szakhatóságot szükséges megkeresni, az ügyintézési határidő 35 nap.
Kit értesítenek a hatósági döntésről?
A használatbavételi engedély iránti kérelemben hozott döntésről a hatóság
értesítőben tájékoztatja.
Milyen feltételeknek szükséges megfelelnie az érintett építménynek, amennyiben a kulcsrakész állapotot megelőzően igényelnénk használatbavételi engedélyt?
Bizonyos esetekben – például az építési engedély hatályossági idejének közelgő lejártával – még a kivitelezési munkálatok befejezését megelőzően szükség lehet a használatbavételi engedély megkérésére.
Erre ugyan van lehetőség, viszont tudnunk kell, hogy a használatbavételi engedély csak akkor adható meg, ha az építmény az OTÉK-ban meghatározott rendeltetésszerű és biztonságos használat követelményeinek megfelel.
Az alábbiakban felsoroljuk azokat a minimálisan elvárt követelményeket, amelyekkel mindenképpen el kell készülnünk a használatbavételi engedély megkérése előtt:
Hangsúlyozzuk, hogy a fentiekben felsoroltak csak minimális elvárások, általánosságok, ezért a használatbavételi engedély, illetve a hatósági bizonyítvány igénylésének előfeltételeiről pontos iránymutatást szükséges kérni a helyi önkormányzatnál és az építésfelügyeleti hatóságnál.
Meddig tart a használatbavételi engedély hatályossági ideje?
A használatbavételi engedély határozatlan ideig hatályos, nincs lejárati ideje.
A jogerős használatbavételi engedély birtokában a rendeltetésének megfelelően kialakított és biztonságos használatra alkalmas építmény használatba vehető.
Az építmény ingatlan-nyilvántartásban való feltüntetéséhez az erre irányuló kérelmet, valamint az ahhoz mellékelt jogerős használatbavételi engedély másolatát és az épületfeltüntetési vázrajzot a területileg illetékes földhivatalhoz szükséges benyújtani.
Források:
312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról
155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről
253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről
266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről
191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről